Naturbruksgymnasiet i Ingelstad

När jag slog upp Smp idag fastnade mina ögon direkt på ett öppet brev med rubriken "Förlåt mig kronobergare för mitt misstag". Brevet är skrivet av Håkan Johnsson, fd rektor på skolan, och handlar om Husshållningssällskapets övertagande av gymnasieskolan i Ingelstad. Detta brev hamnade verkligen mitt i prick! Jag tror säkert HS har gjort mkt gott för skolan men tyvärr har man helt förlorat andan som var på skolan. Jag gick själv där 2000-2003 och när jag började var det en mysig skolan där alla kände alla, sammanhållningen var på topp och det fanns en stor gemenskap. Detta förändrades drastiskt när skolan 2002 blev friskola. Helt plötsligt skulle allt utökas och förändras. Jag är inte på något sätt emot förändringar så länge de är till det bättre, men i detta fall anser jag inte att så var fallet. Nu ska man lägga ner svinproduktionen på skolan för att denna inte lönar sig. Hur kan man ha en lantbruksutbildning utan grisar??
Mina tre år på gymnasiet var några av de roligaste åren i mitt liv och jag ångrar absolut inte valet av skola, men jag är väldigt glad över att jag fick chansen att genomföra min gymnasietid medan skolan fortfarande var värd namnet "Naturbruksgymnasium"! Tråkigt att man har förstört en sån skola och att nutidens elever inte får chansen att uppleva den äkta "Ingelstadsandan".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!