Speldjävulen

Vi är precis hemkomna från Fredriks föräldrar där det serverades hembakad pizza och semlor till efterrätt:) Fredriks mamma hade tagit hem ett spel till ipad som heter "The lost city"; livsfarligt spel! När man väl börjat spela detta spel var det omöjligt att sluta, riktigt kul.

iPhone Screenshot 1

Undra om det finns till iphone? Måste kolla detta när jag hämtat min telefon på måndag...

Just nu sitter Fredrik vid tv'n och kollar på jaktfilmer; "Lockrop på rådjur", ett sant fredagsnöje. Men vad gör man när de bara visar skit på tv?? Nu får jag väl en massa jaktmotståndare efter mig men jag tycker faktiskt det är intressant att se en del av dessa filmer. Fast bockjakt hör inte till mina favoriter,det går alldeles för långsamt och så måste man vara dödstyst, inte min grej;)
På tal om rådjur så ska jag bjuda Fredriks föräldrar på middag i morgon; rådjursstek med ungsrostade rotfrukter. Som vanligt äta all mat i detta hus på egen risk, men jag hoppas åtminstonde inte de blir matförgiftade;)

Hittade ett recept på recept.nu som jag tänkte testa:

Rådjursstek boulangère

Rådjursstek boulangère Foto: Tomas Yeh

 

Antal portioner:4
Ingredienser

2 kg rådjurstek
8 st vitlöksklyftor, skalade och halverade på längden
2 kvistarrosmarin
8 st enbär, grovkrossade
olivolja
salt och peppar
1 kg mjölig potatis, skalad och skivad i ca ½ cm tjocka skivor
2 st gula lökar, skalade och skivade
2 st vitlöksklyftor, skalade och skivade
2 kvistar timjan
3 st lagerblad
0.5 msk strösocker
3 dl ljus viltfågelfond,
1 dl vitt vin
1 flaska ljust öl 33 cl
salt och peppar

Till servering
en stor skål med gröna salladsblad

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°. Skär små fickor i steken.

2. Tryck ner vitlök och rosmarin så att det blir jämnt fördelat över hela steken.

3. Pensla den med olivolja och krydda utsidan med salt och de grovkrossade enbären.

4. Stick in en stektermometer i köttets tjockaste del, men inte mot benet.

5. Bryn löken och vitlöken i smör i en stekpanna tills den är mjuk och har fått fin färg.

6. Varva potatisen med den brynta löken och vitlöken, timjan, lagerblad, socker, salt och peppar i en smord ugnssäker långpanna.

7. Häll över kycklingfond, vin och öl.

8. Sätt in potatisen i ugnen med rådjurssteken på ett galler över potatisen.

9. Köttets innertemperatur ska vara ca 55° för rosastekt, ca 45–50 minuter.

10. Ta ut köttet och låt det vila under folie ca 20–30 minuter.

11. Låt potatisen baka tills den är helt mjuk. När steken vilat skärs köttet upp i vackra skivor och serveras med potatisen och en grönsallad.


Återstår att se hur det smakar:)
Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!