Använd hjälm!

Citat ur Ridsport nr 18/2011:
" Om du själv känner dig säkrare i sadeln med hjälm så rid med hjälm."
(Detta citat är taget från artikelserien "Jan Brinks dressyrskola" och kommer från Jan´s gilla-lista)
Hur kan man som toppryttare, och tillika mångas förebild, säga så här?? För mig är det en självklarhet att ALLTID rida med hjälm och jag kan med gott samvete säga att jag aldrig suttit upp på någon häst utan hjäm. För två år sedan gjorde jag en intressant (...) iaktagelse på Flyinge under Breeders-veckan; en ryttare red utan hjälm på framridningen. När hon sen kom in på banan med samma häst satt hjälmen på huvudet och när jag tittar i programmet visar det sig vara en 3-årig hingst...
Vad är det som gör det så svårt att sätta en hjälm på huvudet när man rider? Idag finns det ju en uppsjö med olika hjälmar så man kan knappast skylla på att det inte finns någon som passar. Jag är av den åsikten att det borde vara obligatoriskt med hjälm på framridningen på alla nivåer inom dressyren, oavsett om man rider lokalt eller intrenationellt. Vad ger det för signaler till våra unga ryttare som sitter och tittar vid framridningen ex på Falsterbo när de flesta stjärnryttarna rider omkring utan hjälm?
Inom dressyren finns samma tillvägargångssätt som inom hoppningen; så fort man blir senior åker säkerhetsvästen (som är obligatorisk för juniorer inom hopnningen) av, det samma gäller med hjälmen på dressyrryttare. Vad värre är att man ser mer och mer av yngre ryttare rida sina hästar utan hjälm under träningspass.
I samma gilla-lista från Jan Brink säger han oxå att han rider med med hjälm på framridningen nu än för 20 år sedan. Jag har sett honom vid framridningen på otaliga tävlingar och gångerna han använt hjälm kan räknas på mindre än ena handens fingrar. Detta gäller inte bara Jan Brink utan en stor del av våra elitryttare inom både dressyr och hoppning.

Tur för oss hjälm-aktivister att det finns de som sticker ut från mängden!



Bilden visar bronsmedaljören Steffen Peters och Ravel vid VM i Kentucky 2010.

En stor eloge ska ges till det amerikanska landslaget som numera alltid rider med hjälp på framridningen vid tävling. Tyvärr behövdes det en allvarlig olycka för att det skulle bli verklighet, men det är bättre nu än aldrig.
www.ckddressage.com kan man läsa om Courtney King och henns väg tillbaka från denna olycka.

Nu känns det som jag har predikat färdigt för idag och jag hoppas att åtminstonde någon fått sig en tankeställare och sätter hjälmen på huvudet:)
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!