Nä nu jävlar!

Det är inte hälsosamt att bli så upprörd, men det blir jag ändå! Ibland (eller ganska ofta) undrar jag om folk föds till idioter eller om det är något i luften som smittar dem? Fast det kan ju inte vara så lätt när man tänker med röven istället för med hjärnan...
Jag syftar så klart på den eviga debatten om jägarnas vara eller icke vara, och speciellt på den aktuella vargjakten som blivit så uppblåst. Läste en insändare i SMP i dag, där en man beklagade sig över "vargslakten" och hur synd det var om våra barnbarn som aldrig skulle få chansen att se en vild varg. Han tyckte oxå att om man var rädd om sina husdjur skulle man inte vara i skogen med sina hundar. Bara för att klargöra en sak vet jag att denna man bor mitt inne i stan och inte har hund...
Hörde oxå en politiker utala sig på TV om denna fruktansvärda jakt som han inte kunde förstå hur den kunde bli godkänns. Vargarna stöder väll ingen? Han bor i Stockholm...
Hur kan folk tycka att det är sunt att ha en vargstam bestående av ca 150 vargar, som alla härstammar från 10 vargar på 70-talet?? Stammen är så grovt inavlad att det knappt finns en enda frisk varg! Är detta en stam värd att bevara? Inte enligt mig. Om man nu promt vill ha en vargstam i Sverige, anser jag att man måste skjuta av den befintliga stammen och sen försöka få in nytt avelsmaterial för att få fram friska och sunda vargar.
När det gäller vargarnas vara eller icke vara har jag ingen åsikt om detta. Jag har full förståelse för de som bor i dessa områden och som utsätts för vargarnas attacker på tamboskap samt deras ovilja gentemot vargarna. Jag ser det som en självklarhet att, om t.ex. ens hund blir attackerad, man ska ha rätt att försvara sig och sina djur. Detta gäller oavsett om det är en varg, en björn eller något annat djur som  attackerar! 

När det gäller jakt i allmänhet tycker jag att debatten som pågår )och har pågått i en hel evighet) är löljeväckande! Hur tror de att naturen skulle se ut om jägaran inte fanns?  En liten positiv sak som är aktuell just nu är faktiskt vildsvinen. Nu ser folk vad som händer när en djurstam blir för stor och "okontrollerad", men då skälls det istället för att jägarna skjuter för lite! När är folk nöjda?? Troligen aldrig...

Måste oxå berätta om en helt otrolig sak jag hörde på radion för ett tag sen;
En dam ringde in och kladage över jäkarna. Hon kunde inte förstå varför man kunde döda för nöjes skull. Programledaren förklarade att det är ju inte enbart för nöjes skull; det är naturvårdande och så äter man ju faktiskt köttet. Damen förklarar då att hon aldrig skulle kunna äta djur som dödats för köttets skull. Då frågar programledaren så klart om hon var vegeterian. Nej, det var hon inte. Men då äter du ju djur som dödats för köttets skull? Nej, det gjorde hon inte. Köttet hon åt kom från affären och affären fick det från fabriken, så här hade minsan inga djur dött för att hon skulle äta dem!!

Kunde knappt hålla mig för skratt när jag hörde dett:) Undrar bara vilken planet hon kom från?
Alla dessa jaktmotståndare borde göra ett besök på ett slkteri och se hur djuren behandlas där, så kanske de inte tycker att jakt är så inhumant trots allt. Eller kanske åka med en slakttransport utomlands?
Tåls att fundera på!
Kram

Kommentarer
Postat av: Lina
2010-01-13 @ 20:31:54

Kanske ska läsa på lite mer innan du uttalar dig..



Fanns inga tecken på inavel har det visat sig efter att statens veterinärer undersökt de skjutna vargarna..



Finns bland annat att läsa här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6419070.ab

Postat av: Tessan
2010-01-13 @ 20:40:56

Lina: läste du hela artikeln på aftonbladet??? Där står följande:

"Olof Liberg, docent i viltekologi på vargprojektet Skandulv, säger däremot att inavel inte kan bedömas endast utifrån obduktioner.



– Jag tror att det är väldigt svårt att säga saker om inavel bara genom att obducera ett antal vargar. De viktigaste tecken vi sett går inte att se vid en obduktion. Till exempel har vi sett effekter på fortplantningen som yttrar sig i att färre valpar föds i varje kull, säger han."

Det kanske är du som borde läsa på lite mer...



Postat av: Linda
2010-01-14 @ 22:11:01

Och det står också att man sen 1996 inte kunnat hitta ett enda fall av inavel, så uppenbarligen är det inte mycket inavel inom sveriges vargflockar, och defintivt inte så pass stor inavel att man behöver skjuta närmre 30 vargar..

Postat av: Helena
2010-01-17 @ 11:04:37

Hade inte tänkt att lägga mig i. Men alltså..Sånna här ämnen kan disskuteras i evighet, som tex. aborter, jämdställhet, mm. mm. mm.

Det är inte bara åsikter utan känslor som går isär och jag tror inte att någon kan ha rätt eller fel. Man kunde skött det med vargjakten annorlunda, med utvalda skyttar osv, men nu gjorde man inte så och gjort är gjort.

I slutändan kära ni, så bestämmer inte någon utav oss iallafall, så det är ingen större idé att lägga energi på tjafs.



/Hatar inte vargar, men antalet måste hållas i shack.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!