Otrohet?

Vad är egentligen otrohet? När är man otrogen? Var går gränsen? Läste en artikel igår om människor som varit otrogna eller haft en partner som varit otrogen och hur de såg på detta. Det första som slog mig var hur olika tjejer och killar ser på otrohet. Majoriteten av killarna i artikeln tyckte att otrohet inte var någon stor grej, medans tjejerna tyckte tvärt om. När det gällde vad som räknas som otrohet hade alla olika åsikter, men överlag tyckte tjejerna att en kyss räknades medan killarna tyckte att det måste gå hela vägen. Detta fick mig att fundera. Vad tycker egentligen jag? Självklart är det svårt att veta när man aldrig varit i situationen (tack o lov!), men man har ju ändå  en åsikt. För min egen del anser jag att det till stor del är situationen som avgör om det handlar om orohet eller ej. Det behöver faktiskt inte innebär sex utan kan vara på ett annat plan. Samtidigt kan det innebära sex men ändå inte vara otrohet. Invecklat?? Jo, men otrohet är invecklat, allt är inte svart eller vitt. Ett exempel:
- Min parter är ute på krogen och träffar en tjej som attraherar honom rent sexuellt. Det ena leder till det andra och de hamnar i säng. Efteråt berättar han precis vad som hänt och är het öppen och ärlig. Otrohet? Inte säkert. 
Ett annat exempel:
- Min partner träffar en tjej som han spenderar mkt tid med och som attraherar honom på flera plan (kärleksmässigt). Det har inte nödvändigtvis sex. Han smusslar med deras möten och ljuger om vad han gör. Otrohet? Ja.
För mig bygger ett förhållande på tillit, kärlek och ömsesidig respekt, sex är bara en bonus. Därför anser jag att otrohet som endast bygger på engångssex inte alltid behöver vara otrohet. Visst är det så att om man någon gång utsätts för otrohet så ändras kanske ens inställning, men detta är iallfall min åsikt just nu. Dessutom hoppas jag att jag aldrig behöver få reda på hur jag egentligen tycker, men det är helt klart värt att fundera på...

Nog om detta, nu ska jag njuta av ett glas rött vin och invänta våra matgäster. Fredrik står för maten idag och det gör han med stor omsorg:)
Kram


Kommentarer
Postat av: Helena
2009-08-03 @ 09:43:36 URL: http://helenawall.blogg.se/

Intressant disskution och intressanta tankar, men jag och min man är helt överrens om att OM någon av oss så mycket som ens tänker tankar om någon annan på det viset så gäller det att avsluta snyggt och i tid och om man väljer att gå isär så gör man det innan man påbörjar något nytt.Vi är helt överrens om att ingen av oss skulle kunna leva ihop om den andre kysst eller haft 6 med någon annan.



Fungerar orbitrecen???



kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!